Metoda Dobrego Startu składa się z trzech części. Pierwsza to "Piosenki i rysunki", druga to "Piosenki i znaki" oraz trzecia "Piosenki i litery". Pracuję w przedszkolu z dziećmi sześcioletnimi. W swej pracy do wprowadzania liter wykorzystuję część trzecią tej metody czyli "Piosenki na literki". Dzieci pracują wg stałego schematu: zajęcia wstępne, właściwe i zakończenie. Stosuję zasadę stopniowania trudności -zaczynamy od prostych wzorów graficznych, a kończymy na bardziej skomplikowanych,wymagających dużej precyzji ruchów. Dzieci z pomocą nauczyciela kreślą wzór graficzny w rytm śpiewanej piosenki. Jest to zadanie bardzo trudne, gdyż wymaga integracji wszystkich zmysłów biorących udział w tworzeniu wzoru. Następnie reprodukują wzór różnymi technikami, co sprawia że zajęcia są dynamiczne i atrakcyjne. Bardzo lubiane są przez dzieci zajęcia końcowe, którym towarzyszy zabawa przy muzyce. Teksty piosenek i melodie są proste, dowcipne, łatwe do zapamiętania i chętnie śpiewane przez dzieci.
Temat zajęcia: Opracowanie wzoru do piosenki "Dom". Wprowadzenie litery "D".
Cele edukacyjne: Rozwijanie funkcji intelektualnych, językowych, percepcyjno-motorycznych,i ich integracji (informacje związane z domem rodzinnym, jego wyglądem, osobami w nim zamieszkującymi, rozwijanie świadomości schematu ciała:prawa i lewa ręka; ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej, mowy, (wyodrębnianie zdań z tekstu), nauka prawidłowego kierunku ruchu ręki podczas kreślenia linii pionowych i zaokrąglonych, uspołecznienie dzieci.
Metoda: Metoda Dobrego Startu - stymulowanie rozwoju psychomotorycznego dzieci
Forma zajęć: zajęcie zespołowe
Pomoce: Zajęcia wprowadzające: przedmioty nawiązujące do treści piosenki, obrazki, których integralnym elementem jest opracowany wzór Zajęcia właściwe: woreczki z materiałem sypkim (np. z ryżem), wstążki, materiały o wyrazistej fakturze (np. papiery ścierne o różnej grubości, tektura falista, wyszlifowana deska, kawałki wykładziny dywanowej), tacki z kaszką, solą, cukrem itp., tabliczki ( np. z gumolitu ) i kreda, arkusze papieru pakowego, kartki rysunkowego formatu A4 , narzędzia do kreślenia wzorów: mazaki różnej grubości, kredki świecowe
PROGRAM ZAJĘCIA
I. Zajęcia wprowadzające: 1.Powitanie(mel. Panie Janie) Witaj, witaj .... dz. siedząc w kręgu , machają do siebie Jak się masz? Jak się masz? dz. patrzą na kolegę z prawej i lewej strony Wszyscy cię witamy. witamy się z kolegą z prawej i lewej strony Wszyscy cię kochamy. krzyżujemy ręce na piersiach w geście obejmowania Bądź wśród nas. cała grupa chwyta się za ręce
2.Ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała. Stań prosto, unieś lewą rękę do góry, dotknij lewą ręką lewego ramienia, lewego biodra, prawego Kolana, prawej stopy. Zwiń prawą rękę w pięść a następnie wysuwaj kolejne palce. Wykonaj to ćwiczenie patrząc a później z zamkniętymi oczami.
3. Zagadka "Dom".
4.Nauka piosenki "Dom".
- co to jest "dom"?
- kto mieszka w waszym domu?
- dlaczego dom to także uśmiech?
- czy potraficie przegłoskować słowo "dom"?
- co słyszymy na początku słowa "dom"?
- czy znacie inne słowa na głoskę "d"?
- powiem wam dwa słowa "kotek" i "płotek" czy słyszycie dwa te same czy inne słowa?
II. Zajęcie właściwe:
- ćwiczenia ruchowe:
- Usprawnianie motoryki dużej.
Zabawa ruchowa: "Sprzęty domowe" -dzieci chodzą , biegają rozluźnione po sali w różnych kierunkach, a sygnał demonstrują jakiś mebel napinając mięśnie
- Usprawnianie motoryki małej.
Zabawa ruchowa "Rysujemy dom"- w powietrzu palcami obu rąk rysowanie dachu, ścian, okien, drzwi.
- Ćwiczenia ortofoniczne- przejście do ćw. ruchowo- słuchowych.
Zabawa "Jakie dźwięki możesz usłyszeć w domu"?
- dzwonek do drzwi
- bicie zegara
- wirowanie pralki
- ćwiczenia ruchowo-słuchowe:
- Dzieci siedzą przy stole z woreczkami i wystukują rytm śpiewanej piosenki:
- dwoma rękam
- pięściami jednocześnie
- wewnętrzną stroną dłoni
- pięścią i dłonią na zmianę
- palcem na czterech woreczkach
- akcentując rytm piosenki na "raz"
- Dzieci odchodzą od stolików według własnego pomysłu odtwarzając rytm piosenki za pomocą (tupania, klaskania, skoków)
- ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe:
- Demonstracja litery "D" rysowanej na tablicy
- omówienie jej kształtu:
- co narysowałam?
- z jakich kresek składa się litera "D"
- ile jest tych kresek?
- kreska którą rysuję z góry na dół jest kreską pionową.
- Demonstracja rysowania wzoru litery ze śpiewem piosenki przez
- nauczycielkę
- wybrane dzieci
- Wodzenie palcem przez wszystkie dzieci na materiale o różnej fakturze.
- Odtwarzanie ruchem rytmu piosenki za pomocą wstążki.
- Odtwarzanie wzoru palcem na tackach z kaszką, solą, mąką, cukrem.
- Pisanie litery na kartkach papieru pisakiem, kredką, ołówkiem.
III. Zajęcie końcowe
- Ćwiczenie relaksujące:
"Płatki śniegu" – dzieci wirują w różne aż do opadnięcia na podłogę.
- Ćwiczenia oddechowe:
" Zdmuchiwanie śniegu"- dzieci siedzą na dywanie i zdmuchują śnieg z dłoni z powolnym jej otwieraniem. Literatura:
- M. Bogdanowicz "Metoda Dobrego Startu"
- M. Bogdanowicz "Piosenki na literki"
Opracowanie zajęcia: mgr Jolanta Jung
Zajęcie zostało zrealizowane podczas hospitacji koleżeńskiej w dniu 08. 12. 2004 r., w Przedszkolu Samorządowym w Mochach.
|